روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی چیست؟

تا چند سال پیش اگر از کسی سوال میکردیم که روغن حیوانی چیست؟ پاسخ روغنی مضر برای سلامتی بود. که دلیل این موضوع اغلب نظر منفی متخصیین علوم غذایی در مورد روغن حیوانی بوده.

کارشناسان به دلیل کلسترول بالا، روغن حیوانی را به عنوان روغنی خطرناک برای سلامتی میدانستند. در حالی که اخیرا تحقیقات دانشمندان در این زمینه ثابت کرده که روغنهایی که منشا حیوانی دارند ، مزایای غیر قابل انکاری دارند. که در دیگر انواع چربی ها پیدا نمی شود.

در ادامه مقاله مزایای روغن های حیوانی و دلایل دانشمندان برای مصرف این روغن معطر و خوشمزه را با هم مرور می کنیم.

تاریخچه ی روغن حیوانی چیست؟

بر اساس نظریه های تاریخشناسان روغن حیوانی در بیستون و در حدود هجده هزار سال پیش استفاده میشده، که نشان از ریشه ای تاریخی این برند کرمانشاهی دارد.

لذا در ایران روغن حیوانی را با نام روغن کرمانشاهی می شناسند و یا حتی کرمانشاه را بخاطر روغن معروفش می شناسند.

روغن حیوانی چطور درست میشود؟

روغن حیوانی همانطور که از اسم آن پیداست از شیر گاو یا گوسفند فرآوری می شود.

برای اینکار باید کره ی به دست آمده از ماست را به هم بچسبانید. سپس آنقدر فشار دهید تا آب و دوغ آن چکیده شود. سپس آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا اندک آب باقیمانده هم از آن خارج شود که نتیجه کار یک روغن حیوانی رزد رنگ خوش عطر خواهد بود.

شرایط نگهداری روغن حیوانی چیست؟

در گذشته که وسایل سرمایشی به شکل امروزی وجود نداشت، فراورده های به دست آمده از شیر به سرعت فاسد می شدند. لذا برای بیشتر کردن عمر این فرآورده ها، باید آب و ناخالصیهای موجود در کره را از ان خارج میکردند، که مدت بیشتری قابل استفاده باشد .

همین کار ساده باعث افزایش ماندگاری کره میشد. که در برخی اظهار نظر ها ماندگاری روغن کرمانشاهی را تا ۱۰۰ سال میدانند.

با توجه به موارد ذکر شده روغن های حیوانی از جمله روغن کرمانشاهی برای نگهداری بلند مدت نیازی نیست که در یخچال یا جای سرد قرار بگیرند . تنها شرایط نگهداری  برای طولانی تر شدن ماندگاری عطر و طعم آن، روغن را در محلی خشک و تاریک بگذارید.

دلایل ما برای استفاده از روغن حیوانی چیست؟

در اینجا با تعدادی از دلایل استفاده از روغن حیوانی را بیان میکنیم:

۱- ایده آل برای آشپزی:

کیفیت روغن ها برای استفاده از آشپزی به نقطه دود آن بستگی دارد. نقطه دود برای روغن حیوانی حدود ۲۵۰ درجه سانتیگراد است، که در بین یکی از بهترین روغن ها قرار دارد. لذا روغن حیوانی برای پخت و پز و سرخ کردن به دیگر روغن های نباتی ارجعیت دارد.

 

 

۲- مواد مغذی فراوان:

روغن حیوانی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A و E و می‌باشد. همچنین این مواد مغذی سرشار از K2 و CLA می باشد. همچنین روغن‌ هایی که از شیر گاو که بصورت طبیعی و از علف تازه تغذیه شده بدست می‌آید، حاوی مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان می‌باشد.

۳- مدیریت انرژی و وزن:

روغن حیوانی مانند روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب است. این نوع اسید که توسط کبد جذب میشود، میتواند به عنوان انرژی در بدن مصرف شود. لذا از روغن حیوانی به عنوان منبع انرژی یاد میشود.

۴- روغن حیوانی میتواند باعث کاهش وزن شود

همانطور که گفته شد روغن حیوانی دارای اسید های چرب است، که همین اسید های چرب در بدن باعث سوختن چربی های دیگر در بدن میشود. که در نهایت باعث کاهش وزن میشود.

۵- ضد التهاب روده و ضد سرطان

متخصصان سالهاست که از ترکیبات خوراکی و یا تزریقی بوتیرات برای درمان انواع تورم روده استفاده می‌کنند. این حقیقت را کنار این مطلب بگذارید که در دانش باستانی آیووردا از تزریق روغن حیوانی به بدن، برای درمان تورم روده استفاده می‌شده است.

۶- ذهن و روان:

تحقیقات اخیر آشکار کرده است که احساسات منفی منجر به تولید ترکیبات شیمیایی در بدن انسان می‌گردد. این دقیقا همان چیزی است که همیشه پیشینیان ما می‌گفتند؛ اینکه روح و بدن از یکدیگر جدا نیستند. این مواد شیمیایی موثر در احساست ما از طریق چربیها وارد بدن می‌گردند و در چربیها نگهداری و ذخیره می‌شوند

شما می‌توانید با جایگزین کردن انواع چربیها با روغن های حیوانی، این مواد شیمیایی را تطهیر کرده و مواد مضر را دفع کنید.

 

اگر احیانا دچار مشکلات خونی مانند قند خون، فشار خون، چربی خون و این قبیل بیماریها هستید مصرف روغن و کره گاوی را به مقدار کم به شما توصیه میکنیم، مطمئن باشید ضرر نمیکنید.

لازم به ذکر است که  روغن دنبه و گوشت بر خلاف روغن حیوانی ، بسیار خطرناک است و موجب شدید ترین عوارض قلبی میگردد.لذا از مصرف هرگونه روغن دنبه یا گوشت پرهیز نمایید.

انواع روغن حیوانی چیست؟

به طور کلی روغن حیوانی از شیر گاو یا گوسفند فراوری میشود. پس انواع روغن حیوانی به دو نوع روغن حیوانی گوسفندی و روغن حیوانی گاوی تقسیم می شوند.

از آنجایی که به طور طبیعی گاو مدت زمان بیشتری از گوسفند شیر میدهد، روغن فراوری شده از شیر گاو ارزانتر و فراوانتر است.

 

ذکر این مطلب به جاست که روغنهای گوسفندی به علت دیر هضم بودن و سنگینی باید کمتر مصرف شوند. اما روغنهای گاوی مشکلی ندارند.


برای خرید روغن کرمانشاهی اصل اینجا را کلیک کنید


منبع سایت آرتیشو

۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
درباره ما
آرتیشو گیاهی بسیار قدیمی است که در طب سنتی سابقهای دیرینه دارد.در برخی از مناطق دنیا مثل نواحی مرکزی و غربی مدیرترانه قدمت 2500 ساله دارد.این گیاه در حال حاضر در بسیاری از مناطق دنیا کشت میشود هم مصارف دارویی دارد و هم مصارف غذایی و خوراکی. هدف این وبلاگ این است تا با استفاده از تخصص دکتران و اساتید دانشگاه در مورد این گیاه منحصر بفرد اطلاع رسانی نماید
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از کلید سل